1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Siste nytt

Dars på norsk blir hver torsdag kl.21.00, klikk på dars på norsk i hoved menyen.

 

Kjøpe bolig med rente lån

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

PDF Print E-mail

S016

Spørsmål

Hvis man kjøper et hus for å bo her i norge, selvsagt skal man låne penger på rente. Jeg lurte hvordan er det, er det suud (haram)? siden det er vanskelig å leie bolig. Første og fremst, det er veldig dyrt og når det gjelder utlendinger da nesten ingen kommer til å leie ut boligen sin.


Svar

Av imam Sakandar Madani

I Allahs navn, den Barmhjertige, den Nåderike

Bopel regnes som en av de nødvendige tingene i livet. det er viktig å bemerke at islam gjør forskjell mellom nødvendighet og luksus liv. F.eks. et nygiftet par kan godt leve i en 1 eller 2 roms leilighet.
og ikke en villa på flere millioner kroner.

Det er riktig at å skaffe seg bolig i norge er vanskelig. Hvis man skal unngå haram (renter). Men det betyr ikke at det er umulig!

Renter (sood/riba) er 100 % haram i islam, når Allah sier det i Quranen og Profeten sier det i hadith så er det ingen som kan få det til å bli halal.

Ifølge store lærde blandt annet mufti taqi usmani så er andelsleiligheter (borettslag) lovlig måte å skaffe seg bopel på med en del betingelser. Unge par kan starte derfra isteden for å gå rett i banken og staret med rente/sood.

Men hvis en person kommer i NØD, slik at han eller hun ikke har noe sted å bo, og kan ikke leie eller det er ingen som vil leie til dem i HELE LANDET så kommer de inn under nødgrupper.
Det er de selv som må bestemme om de faller inn under denne gruppen eller ikke. Siden det KUN de som skal svare om dette hos ALLAH på dommedagen.

En må også tenke hva hvis Allah ikke aksepterer min unskyldning om at jeg var i nød?

Nød situasjon vil være slik en person ikke har noe å spise og dør pga sult, så har han lov å spise grise kjøtt for å overleve og ikke for å bli mett. Den samme reglen gjelder her.

Da kan en ta opp rente bærende lån med håp om at Allah vil tilgi denne handlingen og med følgende betingelser:
1. Tar opp sood lån det som er abslutt nødvendig
2. Det lånet er HARAM som grise kjøtt og anser seg selv i nød og håper at Allah vil tilgi den synden
3. Er bestemt på at det lånet skal nedbetales så fort som mulig.
4. Gjør daglig taubah på dette at en tok Haram lån (renter).

Da kan en gjøre slik syndfull handling for å komme seg ut fra nød.

wallaho Alam

Allah vet best.

-