1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Siste nytt

Dars på norsk blir hver torsdag kl.21.00, klikk på dars på norsk i hoved menyen.

 

Insurance Claims By Justice Mufti Taqi UsmaniInsurance Claims by Mufti Taqi Usmani

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

Q.) These questions came to light after discussing them with ulema, who advise me to put forward these questions to Mufti Taqi Usmani sahib and inform them of the view of our beloved Mufti Sahib.

1. In England to have car insurance is compulsory. Talking to ulema, they state that third party only is allowed. However discussing this with my friend, who is also an aalim, we wanted to know what if full comprehensive insurance is cheaper than third party insurance e.g. full comprehensive was £600.00 and third party was £1000.00, which happens sometimes. So even in this case would one have to buy third party Insurance or not?

2. When a person has an accident with another car, the insurance company of the other car owner pays a person out fully. The money that they pay is the market value of the car and not the actual value. For example I recently had an accident, the insurance company of the other person paid me out £2100.00 whereas I bought my car for the price of £1600.00. So would the extra money received in this case be jaa'iz (permissible) or haraam? Also I have heard that you cannot claim more than the amount you have paid to the insurance company. In case if the other person is not insured then my own company will pay me out. Would this money also be jaaiz? [Sajid Khan]

Read Article

Eid ul fitr på fredag 10.9.2010

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

Siden det ikke har kommet noe melding om observasjon av måneden idag. Dermed så blir Eid ul Fitr på fredag den 10.9.2010

Aldri i historien så har det skjedd at Norge feirer Eid før Saudi Arabia. Dr. Shaukat har skrevet på sin webside at Eid blir på freag dn 10.9.2010.

Flere moskeer har Eid på fredag 10.10.2010 blant annet Rabita, Tawbah, Rahmah, Toufiq,  Madani masjd, Masjid Aisha Holmlia, Strømmen og Darul Uloom Oslo og flere.

Noen moskleer i Norge har Eid ul-fitr i morgen torsdag 09.09.2010. Blant annet ICC, Idarah osv.

Iqskole.no ønsker alle muslimer i Norge og i verden en GOD EID. EID MUBARAK.

Måtte Allah swt akseptere deres gode gjerninger.


 

-

Gjøre felles zikr med etter bønnen

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

S019

Spørsmål

Assalumu Alaikum..

Jeg har spørsmål angående noen praksis som blir utført av en gruppe muslimer i Norge. F.eks Den store moskén i Oslo, som kaller seg for ahla sunnah wa jama'a. De utfører ritualer etter fardh bønnene (f.eks. de synger eller sender hilsener, høyt i kor) som jeg ikke er kjent med, og heller ikke kan finne støtte for det i noen ahadith.  Er dette noe som er tillatt, eventuelt hvor kan jeg finne støtte for det ?

De feirer også bursdagen til profeten (saw) på en spesiell måte, som en høytid. Som jeg vet så har vi to høytider i Islam, Eid ul-fitr og Eid al-adha. Skal man i Islam feire profeten sin bursdag på en spesiell måte, eventuelt hvor finner vi støtte for det?

På forhånd, Jazak Allahu Khayran.

Svar

Av imam Sakandar Madani

I Allahs navn, den Barmhjertige, den Nåderike

  • Den praksisen har ingen bevis fra Profeten og Sahabs sunnah, det vi kan finne fra dem er at de pleide å si kalimah tayyibah og istighfar hver enkelt sa det for seg selv. Bare for din informasjon så kan det sies at de kaller seg selv for jamaah ahle sunnah og ikke ahle sunnah wal jamaah.
  • Denne feire måten starter flere århundre etter Profeten (saw) og Sahabah antagelig var det en shia som startet dette. De som feirer Profetens bursdag på denne måten, de har fastsatt den 12. rabi alawwal som fødselsdag, men majoriteten av Ulama sier at fødselsdagen er 9. rabi alawwal. Og Profeten (saw) døde på 12. rabi alawwal. De har gått så langt som å kalle denne dagen for Eiddag. Mens Profeten (saw) sier at vi muslimer har kun to eid; eid ul fitr og eid ul adha.
Måtte Alllah vise den rette veien.

Allah vet best.

 

-

Khattam og makroh tider for bønn

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

S018

Spørsmål

Aslamo aleykom

Jeg har noen spm ang islam, lurer på om du kunne svare på noen av disse.. evt gi noen kilder 

  1. Jeg har hørt at en kvinne ikke har lov til å si khatam så lenge det er mann i huset. Nå tenker jeg på khatam som sies f.eks når man skal sende sawab og ved helligdager. Stemmer det? Jeg har prøvd å finne artikler og hadither om dette, men fant ingen
  2. det fins tre tider hvor det ikke er lov til å be, hvilket er disse? og gjelder det kun for bønn eller også ved f.eks tilawat av koranan, darood, dua osv
  3. Har de døde kontakt med denne verden? jeg har hørt av de eldre at de dødes sjel(dine slektninger) kommer på besøk på torsdag. stemmer det? kan de døde gjøre dua for oss? Om vi sender sawab til dem, de blir glad, men gjør de dua for oss om vi gjør dua for dem?
  4. Jeg har lest i en hadith at man bør lese til den syke, for shafa.. hva er best å lese?
  5. Om vinteren, når dagene var veldig korte har jeg lagt merke til en ting. zohr pleide å starte fra ca 12.20 og assr begynte 13.25. når mennene skulle lese juma i jamaat begynte de ikke før klokken 13.00. hvorfor leser de det så sent? skal man ikke lese bønnen i tide?
W.salam

Svar

Av imam Sakandar Madani

I Allahs navn, den Barmhjertige, den Nåderike

Wa alaykum assalam.

Sv.1- Den khattam tradisjonen man ser i pakistanske miljøer er "made
in Pakistan-India". Den riktige måten som Profeten (saw) og Sahaba
(ra) lærte oss for å gjøre er SADAQAH, det å gi mat eller penger til de
fattige, og sende belønningen (Sawab) av dette til våre kjære som har
forlatt oss.
Derfor så finner du ikke at den kjente khattam måten har noe som helst
kilder fra Sunnah eller Sahabah.


Sv.2- De tre tidene hvor det ikke er lov å be salah er følgende:
A- fra Fajr tiden til solen kommer opp.
B- midt på dagen som kalles for Zawal tiden (fra soloppgang til solnedgang del på 2)
C- fra Asr bønnen til solnedgang. Det gjelder bare Salah, men man kan lese Quran,
gjøre dua, gjøre Zikr, Tasbeeh og si Darood shareef osv.


Sv. 3- Jeg har ikke lest eller har hørt fra noen at de døde kommer tilbake på
torsdager eller andre dager, de døde blir glad av at vi gjør dua for
dem. Men de kan ikke gjøre dua for oss. Derfor må vi holde oss til det Profeten forteller oss.

Sv.4- Det er flere ting en kan lese til den syke. Surah Fatiha (7 ganger), Surah Yaasin, Andre vers fra Quranen.

Sv.5-  Det er helt riktig at en bønn må offeres før tiden til
neste bønnen starter. Problemet er at dagene blir veldig korte. Jeg
tror at de rekker å be innen 13.25. Og dermed så er bønnen gyldig. Men
det er ikke tvil om at de er virkelig på kanten.

Allah vet best.

-

ومن احیاھا فکانما احیا الناس جمیعا . جس نے ایک جان بچائی گویا اس نے پوری انسانیت کو بچایا۔

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ
ومن احیاھا فکانما احیا الناس جمیعا . جس نے ایک جان بچائی گویا اس نے پوری انسانیت کو بچایا۔
پاکستان کے چاروں صوبے اس وقت تاریخ کے بدترین سیلاب کی زد میں ہیں۔ مرد، خواتین اور بچے کھلے آسمان تلے پڑے ہیں۔  نام نہاد این جی اوز کا کہیں نام ونشان دکھائی نہیں دے رہا۔ اس کڑے وقت میں علماء کی زیر نگرانی کام کرنے والی رفاہی تنظیمیں ہر ممکن کوشش کررہی ہیں کہ اس بحران سے نمٹا جائے۔ معمار ٹرسٹ اور الاختر ٹرسٹ کی خدمات اس کی روشن مثال ہیں۔  الحمد للہ اتحاد اہلسنت والجماعت، مرکز اہل السنت والجماعت اور احناف میڈیا سروس کے مخلص معاونین اور کارکنوں کی بے مثال محنت سے اس وقت تک چار ٹرک امدادی سامان متاثرہ علاقوں میں بجھوایا جاچکا ہے جن میں خیمے، ادویات، غذائی سامان اور دیگر ضروری اشیاء شامل تھیں۔   کوشش یہ کی جارہی ہے کہ امدادی سامان اصل مستحقین تک پہنچے اس سلسلے میں الحمد للہ سیلاب زدہ علاقوں میں مقامی علماء کی مشاورت اور تعاون سے فہرستیں تیار کرلی گئی ہیں اور احناف میڈیا سروس کے کارکن اور مرکز اہل السنت والجماعت کے طلباء بذات خود ان آفت زدہ علاقوں میں امدادی سرگرمیوں میں مصروف ہیں۔
اس وقت سب سے زیادہ جن اشیاء کی ضرورت ہے ان میں خیمے، ادویات اور آٹا سرفہرست ہیں۔

اس سلسلے میں درج ذیل احباب کو ذمہ دار بنایا گیا ہے، جو احباب تعاون کرنا چاہیں اور تفصیلات جاننا چاہیں وہ ان حضرات سے رابطہ فرمالیں۔۔۔
لاہور، ملتان، جنوبی پنجاب اور گرد ونواح: مولانا عبد الشکور حقانی   راطبہ نمبرز  03324410730,     03004207003
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ملک کے دیگر حصوں سے:
مولانا محمد علی، ناظم مرکز اہل السنت والجماعت سرگودھا رابطہ نمبر03467357394
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
بیرون ملک سے: مولانا محمد کلیم اللہ -4576084 0092332       
مولانا عابد جمشید 4231173 0092321        00923344004420

اس کے علاوہ استغفار اور دعائوں کا خصوصی اہتمام فرمائیں، اللہ تعالی تمام مصیبت زدہ لوگوں کی مشکلات دور فرمائیں اور ہمیں اس نیک کام کے لیے بطور وسیلہ قبول فرمائیں۔ آمین یا رب العالمین

محتاج دعا: محمد الیاس گھمن
نزیل: متحدہ عرب امارات

-

Må ikke muslimer betale mer skatt i muslimsk stat?

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

S017

Spørsmål

Er det riktig at i profetens tid, eller i muslimske land før, så måtte de som ikke var muslimer betale skatt? og hva ligger bak dette hvis det i så fall er riktig :)

Svar

Av imam Sakandar Madani

I Allahs navn, den Barmhjertige, den Nåderike

Det er riktig at det ble tatt jizya fra ikke muslimer som bodde i en muslimsk stat. Det var for at de ikke skulle tas som slaver men isteden for så skal betale skatt til den muslimske staten og dermed så lever de som frie mennesker og kan praktisere sin egen tro.

Hvis de betalte det så var det staten som hadde fulle ansvaret for dem, staten skulle passe på deres liv og eiendommer. Og hvis noen angrip det landet så skal disse menskene beskyttes fra fienden på lik linje med andre muslimer, de får sin del fra velferd staten hvis de er trengnde.

Vi har en hedelse fra Syyedena Omar bin Khattabs tid at han så en gammel jødisk mann som gikk rundt og tigget, når Syyedena Omar bin Khattab spurte han, hvorfor gjør du dette? så svarte han for å betale skatt til staten.

Da sa Syyedena Omar bin Khattab at du er blitt så gammel at nå skal staten passe på deg og du trenger ikke betale noe. Da fikk han trygd fra muslimske staten.

Allah vet best.

-

Kjøpe bolig med rente lån

Monday, 12 December 2011 20:53

Written by Admin

S016

Spørsmål

Hvis man kjøper et hus for å bo her i norge, selvsagt skal man låne penger på rente. Jeg lurte hvordan er det, er det suud (haram)? siden det er vanskelig å leie bolig. Første og fremst, det er veldig dyrt og når det gjelder utlendinger da nesten ingen kommer til å leie ut boligen sin.


Svar

Av imam Sakandar Madani

I Allahs navn, den Barmhjertige, den Nåderike

Bopel regnes som en av de nødvendige tingene i livet. det er viktig å bemerke at islam gjør forskjell mellom nødvendighet og luksus liv. F.eks. et nygiftet par kan godt leve i en 1 eller 2 roms leilighet.
og ikke en villa på flere millioner kroner.

Det er riktig at å skaffe seg bolig i norge er vanskelig. Hvis man skal unngå haram (renter). Men det betyr ikke at det er umulig!

Renter (sood/riba) er 100 % haram i islam, når Allah sier det i Quranen og Profeten sier det i hadith så er det ingen som kan få det til å bli halal.

Ifølge store lærde blandt annet mufti taqi usmani så er andelsleiligheter (borettslag) lovlig måte å skaffe seg bopel på med en del betingelser. Unge par kan starte derfra isteden for å gå rett i banken og staret med rente/sood.

Men hvis en person kommer i NØD, slik at han eller hun ikke har noe sted å bo, og kan ikke leie eller det er ingen som vil leie til dem i HELE LANDET så kommer de inn under nødgrupper.
Det er de selv som må bestemme om de faller inn under denne gruppen eller ikke. Siden det KUN de som skal svare om dette hos ALLAH på dommedagen.

En må også tenke hva hvis Allah ikke aksepterer min unskyldning om at jeg var i nød?

Nød situasjon vil være slik en person ikke har noe å spise og dør pga sult, så har han lov å spise grise kjøtt for å overleve og ikke for å bli mett. Den samme reglen gjelder her.

Da kan en ta opp rente bærende lån med håp om at Allah vil tilgi denne handlingen og med følgende betingelser:
1. Tar opp sood lån det som er abslutt nødvendig
2. Det lånet er HARAM som grise kjøtt og anser seg selv i nød og håper at Allah vil tilgi den synden
3. Er bestemt på at det lånet skal nedbetales så fort som mulig.
4. Gjør daglig taubah på dette at en tok Haram lån (renter).

Da kan en gjøre slik syndfull handling for å komme seg ut fra nød.

wallaho Alam

Allah vet best.

-

Zakat Calculator

 

Featured Video

Who's Online

We have 19 guests online